في هذه الصفحة ستجدون نماذج تحفيزية لشباب اجتازوا اختبار الآيلتس يقدمون لكم الخبرات والمهارات ويختصرون عليكم الطريق لاجتياز هذا الاختبار. هؤلاء الشباب هدفهم مساعدتكم وفتح طريق للمستقبل لكم، وأن ينفع الله بهم العباد بما تعلموه وما يقدموه من خبرة بذلوا فيها سنوات طوال من عمرهم ليصلوا لهذا المستوى ويقدموا لكم هذه الخبرة دون عناء منكم عسى أن ينفعهم دعاء منكم. إذا وددت نشر خبرتك ومعرفتك ومهاراتك لاختبار الآيلتس اكتب إلينا وسننشر قصتك هنا. للتواصل عبر الإيميل
nasefgis@gmail.com  


 

تجربة دكتور أحمد سمير مع اختبار الآيلتس  اسكور (8)
L=8.5    R=8.5   S=7.5   W=7

اسمي محمد مصطفى طب بشري خريج 2017 (دفعة 2015)


ثقافتي في الانجليزي كانت ضايعة جدا يمكن اقل من اقل واحد لأني لا درست في مدارس لغات و مش بحب اتفرج على افلام اجنبي و لا بسمع اغاني. من كتر سوء الانجليزي بتاعي كانت الدكاترة بتنقصني في الامتحانات الشفوي كمان.
الموضوع بدأ في اخر 2015 لما كنت بدور على وظيفة مريحة لحد ما لقيت وظيفة مترجم فريلانسر. بدأت اشتغل و لاحظت قد ايه انا ضايع في الانجليزي، لحد ما جيت اقدم في وظيفة كاتب مقالات طبية و نجحت في جميع الاختبارات الطبية لحد الانترفيو و كان ده ردهم:
This job requires high academic and linguistic skills, so unfortunately, you weren’t accepted!
بعدها كان لازم وقفة. وقع في ايدي كتاب
Oxford practical English Skills (600 pages)
كان كتاب ممتاز جدا، جواه كل حاجة تقريبا في الانجليزي بس بالترتيب الابجدي طبعته و ذاكرته على مدار شهرين و حتى الان براجعه، كتاب ممتاز جدا، وقع تحت ايدي كتاب تاني اقوى
Cambridge grammar in use (advanced) 100 units
طبعته برده و مازلت براجعه حتى الان، من الكتب العملاقة الي ذاكرت منها برده
Cambridge academic writing level 4
ممتاز جدا، قريته مرتين بالقطع الي فيه. هو بيتكلم عن الاكاديميك رايتنج عموما، بس بيديك فكرة حتساعد اكيد في الايلتس.
لحد النقطة ده كنت لسه ناوي على طريق امريكا، و اشتريت كتب المعادلة في 2016 و بعدها غيرت الوجهة لقطر، و بعدها بدأت اسمع ان انجلترا فيها مشاكل و الدكاترة بتمشي بسبب البريكست، فبدأت اقرا تاني في طريق انجلترا، و فضلت تايه شوية حلوين لحد مارس 2017 محتار امشي في اي طريق، بعدها بدأت اخاف من ترامب و من الخليج عموما لحد ما ازمة قطر بدأت. بعدها قولت يا انجلترا يا مفيش و الحمد لله اهلي اقتنعوا بالعافية.
بدأت اجهز للايلتس و اسمع الاخبار المرعبة عنه و ازاي ممكن الواحد يدخل بالعشر مرات من غير ما يجيب السكور. بدأت استعد بتطوير نفسي في الانجليزي عموما و اشتغلت من كتب )حكتفي فقط بأهم الكتب):
Cambridge collocations in use (int & adv)
Cambridge Vocab in use (upper int & adv)
Cambridge phrasal verbs in use (int & adv)
Cambridge idioms in use (int& adv)
Cambridge academic vocab
Oxford idioms & phrasal verbs (int & adv)
Collins IELTS vocab (adv)
يمكن اكتر غلطة عملتها اني مطبعتش الكتب ده و ذاكرتها بهدوء. كتب مهمة جدا للانجليزي عموما و حاليا بستعد لمراجعتهم تاني. بعد المرحلة ده، بدأت في الاستعداد للايلتس. فوجئت بوجود مئات الكتب و المصادر، تقريبا مسيبتش مصدر الا قريته.
في شهر 5 دخلت امتحان سيميوليتور تبع البريتش كاونسل. كان ب 200 جنيه. كان جواه ريدنج و لسننج و رايتنج. مكانش فيه سبيكننج. جبت حوالي 7 لسننج و 6.5 ريدنج و الفيدباك بتاعة الرايتنج ممتازة. منصحش حد يدخله طبعا، لان الرايتنج بيتصلح بره حاليا و كمان كانت درجاتهم كريمة جدا!

اتسرعت و حجزت الامتحان 29 يوليو 2017 بعد ما درست اخطائي في الريدنج و السننج و فارد دراعاتي رايتنج و طبعا الكارثة، لم اتدرب سبيكننج! و كان اسوء امتحان سبيكننج! محلتش غير قبل الامتحان بحوالي شهر و كروته! و طلعت النتيجة و انا ساقط بسبب السبيكننج (6) و كمان كنت شديت مع الممتحنة و ادليت باراء دينية، فكنت متصور انهم بيسقطوني كل مرة بعدها بسبب كده. بس كنت غلطان. مفيش مؤامرة اصلا! من الحاجات الي كانت ماثرة برده عليا اني حليت وحش في الريدنج، فمدربتش في الكام ساعة قبل السبيكننج لاني كنت مخنوق! اياك تخلي حلك الوحش في امتحان يأثر على الباقي! و نجحت ريدنج بالمناسبة.
للاسف، اتسرعت و حجزت يوم 16 سبتمبر من غير ما اعرف اخطائي و لا هي محتاجة قد ايه وقت علشان تتصلح. رحت دورت على كورس كويس علشان اشوف اخطاء السبيكننج. لقيت كورس في حتة اسمها
Egyptian American center
ادعوا ان عندهم ممتحنين من البريتش كانوسل والـ IDP، و طبعا كانوا مخادعين و دفعت 950 جنيه في 5 ساعات مع مدرسة اسمها (شذا)، و روحت لمكان تاني اسمه English teacher، عندهم ناس بريطانيين و كده و طبعا دفعت 1200 جنيه في 5 حصص، كل واحدة ساعتين. اتحسنت شوية صغيرين و واحد صاحبي بعت لي كتاب فيه احدث مواضيع السبيكننج (Makkar) و نفعني برده خاصة انهم بيجيبوا مواضيع مش بعرف اتكلم فيها
دخلت الامتحان في البريتش كانوسل و عكيت الدنيا في الرايتنج، كان زمن تاسك 1 في الماضي وفوجئت في الاخر اني عاملها present، و مع ذلك جبت 7 برده رايتنج و نفس درجة السبيكننج 6!
استنتجت بعدها ان natives اغلبهم مستواهم ضايع اصلا، لو كانوا ناجخين مكانوش جم يدوروا على فرص تانية خارج بلادهم! و اغلبهم نصابين فعلا، ده غير ان المصححين في البريتش كاونسل مش عارفين حاجة و كمان ازاي متحسنتش،و لا نص اصلا مع كل المجهود الي عملته في السبيكننج؟
حجزت تاني برده يوم 28 اكتوبر، بس المرة ده فلوس الامتحان راحت عليا لاني وصلت القاعة الساعة 8 و 50 دقيقة، و رفضوا يدخلوني مع ان محدش بلغني منهم ان اخر معاد للدخول الساعة 8 و نص. صحيح، كانت مكتوبة في الورق الكتير الي بيسلموه لاي حد بيحجز، الا مين بيقرا الكلام الكتير اوي ده! غير كمان رفضوا ورقة عذر مرضي جبتها لاني جيت الامتحان متاخر. ده غير اني اكتشفت انهم بيدخلوا الي عاوزين يدخلوه براحتهم بعد كده، و الدليل ان الامتحان في بعض الاوقات كان بيبدأ الساعة 9 و ربع! و من هنا بدأت اكره البريتش كاونسل.
جات الفترة الي بعد كده، فترة نيابات الجامعة، و اخدت جراحة من غير دراسة، و حجزت امتحان بوم 25 نوفمبر، و اتبهدلت جامد في نيابة الجامعة لغياب التعامل الادمي و عدم احترام حقوق الانسان فسيبتهم و استقلت و انا تايه جدا مش عارف اروح فين و لا اعمل ايه، و نويت على الجلدية كتخصص في الصحة و اني مش حبهدل نفسي في مصر

(فترة تغيير نظام التصحيح)
 

دخلت الامتحان يوم 25 نوفمبر، و كنت مجهد بسبب النيابة. امتحنت و جبت 6.5 رايتنج و سبيكننج، مع ان كانت احسن مرة احل فيها رايتنج. الا اني سمعت بعدها ان من اول نوفمبر و البريتش كاونسل بيبعت الورق بتاع الرايتنج يتصحح برا مصر، غالبا في الهند. و ده السبب ان درجات الناس بدآت تنزل في الفترة ده

.
كنت بتدرب مع ناس زمايلي في محافظات تانية. واحد منهم كان على طول بيجيب سبعة سبيكننج و مشكلته كانت رايتنج. الحقيقة جاب المرة ده زيي بالضبط و وقع سبيكننج بس علا نص رايتنج

التدريب مع الناس مفيد جدا خاصة لو الي معاك عارف هو بيعمل ايه بالضبط علشان يخليه يجيب سبعة.

فضلت اتدرب و لقيت ناس اكتر اتدرب معاهم، و كمان قلت اجرب احجز في الIDPخاصة اني سمعت ان درجاتهم ممتازة كسبيكننج. و كمان السكرتارية هناك متعاونيبن جدا، عكس الماليجنانت بتوع البريتش كاونسل. لدرجة انهم ادوني تليفون اتنين examiners علشان اخد معهم كورسات و يصححوا ليا الكتابات بتاعتي و يتابعوني في السبيكننج، مع ان البريتش رفضوا اصلا يخلوني اكلم حد! و كمان موقفين سيمبوليتور السبيكننج نت فترة.

دخلنا الامتحان مع زمايلي، انا في الاسكندرية و هما في القاهرة يوم 13 يناير، و واحد مننا نجح و جاب 8 سبيكننج في ال IDPالقاهرة، مع انه من شهر و نص جاب 6.5 في البريتش كاونسل! و صاحبي التاني نجح في السبيكننج الي عمره ما نجح فيه بس برده جاب 6.5 رايتنج و انا جبت 6
مع العلم اننا كنا بنجيب 7 و 7.5 رايتنج قبل ما الورق يتبعت برا!

سمعنا بعدها في شهر فبراير ان ال OETبقى معتمد هو كمان للطباء و اغلب الناس الي قدرت تجمع تكلفته حجزته و نجحت كمان (سعره 8500 جنيه!) ، لكن انا ماديا كانت الدنيا صعبه و كمان اهلي في البيت كانوا مش مقتنعين بالسفر لطول محاولات الايلتس فكان شبه مستحيل اطلب منهم 8 الاف جنيه لامتحان مجهول! و كنت مضايق جدا بسبب الو اي تي خاصة اني كنت بعتبر دخوله استسلام و اعلان هزيمة بالاضافة ان اغلب الي نجح فيه مستواه لغويا في الجنرال انجليش ضعيف.

فضلت مصر على الايلتس و مرة أجيب 7 رايتنج و اقع سبيكننج و مرة العكس. و تعبت نفسيا جدا و ماديا خاصة من الاشاعات الي بسمعها ان الايلتس نصب و انهم بيتعمدوا يوقعوك في نص، و الي ينصحني مكتبش اني طبيب او اني مقولش كده في الامتحان.

بس الحمد لله، الاجزامنرز كانوا داعم قوي جدا ليا و كانوا بتوجهني ان ده غلط و ان مفيش ظلم ولا حاجة و كل مرة كنت بقع فيها كنت براجع ايه الغلط الي سبب كده، و ابدأ مذاكرة من الاول.

ماديا كنت مدمر جدا خاصة ان الامتحان تكلفت ه 2600 و ده كان مرتبي مع اني مش شغال برايفت اصلا و كنت بكره يوم الخميس جدا لانه اما امتحان سبيكننج او نتيجة امتحان ايلتس،و حزن طول اليوم و كانت النتيجة بتطلع من الساعة 11 لحد 11.30. ده طبعا غير الطاقة السلبية الي اهلي زرعوها فيها و كمان منظري الوحش قدام صحابي و غيرها من السلبيات.

 
المرة الاخيرة


كل مرة بدرس اسباب نجاحي و اسباب فشلي و كنت حاسس اني قريب جدا، بعدها ادركت ان المشكلة اصلا في IDP الاسكندرية و لاحظت اني مجبتش السكور بتاع السببكننج غير مرتين فقط، مرة مع ممتحنه اسمها منى و التانية مع ممتحنه اسمها اميرة. ده طبعا غير ذبذبة الدرجات في السبيكننج، ازاي ادخل مرة اجيب 7.5 و بعد شهر اجيب 6.5؟
كنت قررت اني حروح القاهرة امتحان خاصة ان صخابي بيجيبوا السكور هناك من اول مرة
بس علشان ماديا كنت غير مستقر، فرحت حجزت في الاسكندرية لاخر مرة، و عرفت صدففة ان الممتحنة (منى) جاية، فطلبت من السكرتارية اني امتحن مع منى، و ده ميزه في ال IDP انك بتمتحن مع الي انت عاوزه و خبيت الخبر عن كل الناس اني داخل امتحن ما عدا اهلي و زماياي في الشغل، و ادائي كان مش كويس اوي و حتى الرايتنج اول مرة اعك! و كنت مكتئب جدا لدرجة اني اصلا مصمتش غير يوم عرفة، و كمان منزلتش صليت العيد! و فضلت مستني النتيجة و اما مش عارف حجيب ال 2600 الجاية منين و لا حدخل في القاهرة و لا انا موسوس.
يوم الخميس: صليت الفجر كالعادة و انا م مضطرب، المهم نمت و حلمت اني نجحت! صحيت على الساعة 9 مستني النتيجة الساعة 11 كالعادة، و جات الرسالة، دورت فيها مش مصدق ان مفيش،و لا 6.5 كالعادة و طرت من الفرح اني نجحت! معقولة نجحت؟ معقولة مفيش قلق تاني و لا ايلتس و لا فلوس تترمى في الارض! و كمان السكور فوق الممتاز و اكتر ممما حلمت بيه!
الحمد لله

PART 2

تجربة دكتور محمد مصطفى فرج مع اختبار الآيلتس  اسكور (8) L=8.5    R=9   S=7.5   W=7.5

مجموعة ملحوظات

1. متحجزش الامتحان الا لو انت مستعد، ممكن تحجز في الـ IDPقبل الامتحان باسبوع عادي (اخر مرة حجزت اون لاين يوم الجمعة و دفعت الفلوس يوم الاحد قبل الامتحان ب 6 ايام).احسن سنتر في مصر من وجهة نظري

IDP AUC

IDP alex = British Council (any branch)

المتحنين المصرين ماليجنانت جدا، و ليركزوا على حاجات الاجانب مش بيركزوا عليها زي انك طبيعي و لا مش طبيعي! و كمان فيه ممتحنين مش بيبصوا لك اصلا و طول الوقت بيكتبوا! و فيه ممتحنين بيكتبوا اي حاجة تغلط فيها في ورقة!

2. قبل كل مرة امتحان، ذاكر جميع الاجزاء حتى لو انت كويس فيها! علشان لا تفاجئ زي حالتي كده انك تعدل واحدة تقع في التانية

3. الامتحان مجهد و مكلف، حاول تجيب السكور من اول مرة

4. ممكن يجي لك دور برد محترم يقفل صدرك في السبيكننج، حصلت مرة معايا و مع واحد زميلي. مترحش الامتحان خالص. مجرد كلمهم في التليفون.

5. المدرسين الاجانب اغلبهم مش عارف حاجة و بيهتموا بالفلوس فقط

6. خد مع اكزامر كورس، لو اخدت مع مدرس انجليزي عادي، متعتبرهوش كورس ايلتس، اعتبره كورس انجليزي فقط

7. النوم مهم جدا، خاصة قبل الامتحان ب 4 ايام

8.ادرب كتير جدا، انا حليت فوق ال 100 امتحان سبيكننج و كتبت رايتنج بالهبل!

9. اقرا مقالات اكاديمية كتير، و اسمع كتير، انا كنت بقرا الجارديان و بحمل كتب جنرال ريدنج انجلش علشان اكتسب الاسلوب الاكاديمي في الكتابة، و كمان كنت بسمع ال بي بي سي يوميا على الاقل ساعة

10. بدات اكون رياضي لاني اكتشفت انها بتقاوم التوتر و بتخليك اكتر قوة و ده نفعني في السبيكننج الحمد لله

11. جهز فايل باعم افكار الرايتنج و ادرب تقرا الكلمات صح حتى لو وصلت تقرا الـ phonetic symbols

12. ال IDP فيه عيوب كتيرة، منها انهم بيطفوا التكيبف مثلا في اخر الرايتنج! و كنت بحل بصعوبة اخر مرة! غير انهم بيلموا الادوات مننا في الاخر، عكس البريتش كاونسل الي بسيبها، و مع ذلك التعامل معاهم احسن، و كمان تقدر تختار معاد السبيكنج و كمان تقدر تأجل الامتحان 3 شهور قبل الامتحان ب 5 ايام

13. الفساد موجود، و لو عاوزين يعدوا حد حيعدوه، بالذات في الاي دي بي لانه سنتر خاص. اتصلوا عليا في مرة و قالوا لازم اغير معاد السبيكننج لان الممتحن الي جاي انا اخدت معاه كورس(حيوصوا اميرة عليا!)

14.  الايلتس بزنس، بس الي بينقص بيكون عامل بلاوي فعلا، بدليل ان فيه زمايل كتير ليا و عدوا من اول مرة عادي

15. معرفش الOET، و لكن لو انت مشكلتك في الافكار، فحينفعك، لكن لو مشكلتك في السبلنج او الجرامر او حاجة سيستمك، حتقع عادي

16. مشكلتي اني مدربتش على السبيكننج من الاول، فاخدت وقت طويل لحد ما اتعدلت فيه! كمان كان عتدي مشكلة اني غير اجتماعي و بتكلم Monotonous robotic فكنت بتظلم جامد في السبيكننج.

 

PART 3 (Books & materials for IELTS)

 

I've read every single book published in IELTS, so please just stick to these sources because other books just contain wrong or incomplete information.

After improving your general English level from the aforementioned books, start with:

1. Simon IELTS writing video course (excellent, as Simon was a former IELTS examiner)

https://drive.google.com/…/1PeEHG_uP4QOox0SLP3wC7KMgJDUJuw9I

https://drive.google.com/…/1AWphm6xtRw9eyfO5Jod5eunI229TyptE

2. Simon IELTS speaking video course: unfortunately, it’s no longer present on the web, but try searching an app on android (simon videos) you can find them on a private YouTube channel.

3. Simon IELTS reading video course: on the same app.

4. Get ideas from 'Rayan band 9 essays'

5. Memorise & apply all the rules and essays from (Cambridge get band 9 essays/ vocab/ grammar/ task 1) these books are a reference in IELTS and it's the secret behind my successive success in writing. A MUST HAVE! If you find anything that contradicts with the information in this series of books, forget any other information! This series is written by Cambridge IELTS examiners themselves! I PRINTED IT AND READ IT THRICE!

http://www.mediafire.com/…/aav730s…/Band_9_speaking.pdf/file

http://www.mediafire.com/…/5k07m…/Band+9+Grammar+Secrets.pdf

http://www.mediafire.com/…/ielts-band-9-vocab-secrets.…/file

http://www.mediafire.com/…/mdar…/Band_9_academic_writing.pdf

http://www.mediafire.com/…/BAND+9+-+In+Academic+Writing+boo…

http://www.mediafire.com/…/BAND+9+-+In+Academic+Writing+Tas…

6. Watch Udemy master task 1 & master task 2 videos, watch also (get band 7 in 5 hrs). Rich with valuable information. (Michael Youssef on a group called IELTS support).

7. Read all sample answers provided in Cambridge IELTS exams 1 to 13. Just read the samples solved by examiners, not samples with scores! Don't forget other Cambridge books like the official Cambridge guide, and Cambridge IELTS trainer.

8. Solve speaking from: IELTS Liz topics, IELTS maximizer, Cambridge 1-13, read Makkar IELTS for recent questions plus Liz recent questions.

9. Read the most common 20 topics that are present here

https://www.ieltsspeaking.co.uk/ielts-vocabulary

10. Read (31 high scoring formulas) in speaking

11. الصفحة ده عليها كتب انجليزي ممتازة جدا بالذات في مجال الريدنج

Teachercom’s Library

https://www.facebook.com/MahmoudD.MahmoudA/
*The most common 4000 words in English (in 180 stories, 6 books + audio)
*Read & understand series (4 books + audio)

*ESL reading

*others

 

ايلتس ادفانتج (كريس): مستواه وحش جدا مادي، كورسه الكامل ب 500 دولار! ده غير كورساته المجانية مكرره، و محتقر لكل مدرسين الايلتس، مع ان مستواه اقل من العادي كمان.

رايان: من اكتر المدرسين الي الناس مخدوعة فيهم، ليه اكتر من 36 ساعة فيديوهات ملهومش لازمة و معلوماتهم سطحية جدا و مليئة بالاخطاء. كتاباته مليانه اخطاء فوكاب و اخطاء ستراكتشر. الحاجة الوحيدة الي انصح الناس تاخدها منه الافكار بتاعته. عنده افكار كويسة تنفع لمواضيع الرايتنج و السبيكننج. غير كده الناس لازم تكون حذره و هيا بتاخد منه

Get ideas: Rayan band 9 essays.

IELTS 300 words video course:

مستواه عادي، عندك وقت شوفه، مفيش بناقص

Some writing, listening & reading courses from Michael Youssef: unnecessary, I

deleted them!


PART 4

Why people fail?

• *Please note that your score in writing is tightly related to your score in academic reading

• *Many people who get 6.5 think that they just need more luck to get the remaining 0.5 without thinking that they really have problems that need to be addressed, so they keep doing the same wrong thing over and over again.

 

WRITING
• Task achievement is why people fail! That's why they manage to pass the speaking test, while they fail the writing one as there's no task achievement in the speaking test.

• You're expected to include at least 2 ideas in each paragraph with their support (reason, cause, example, alternative). If you just mentioned one idea, you'll not get above 6.5

• Most people forget mentioning the opposite opinion in (to what extent you agree or disagree). So they keep getting 6.5

• In task 1 academic: you should write an introduction, an overall. Most people don't write a good overall; they put (key details) rather than (key features)! The overall must be simple, with trends, similarities, differences and links between data, not just what is bigger or what is smaller!

• In task 1 academic, people fail to group data, fail to select which numbers to mention and which to omit, fail to 'compare data'.

• People fail to put links between sentences, or fail to link ideas together. Also, they keep using connectors in front position, without trying other sites!

• Links are extremely important in task 1

• People fail in time management in writing: they should write 15 minutes in task 1 and 15 minutes in task 2 (leave 5 min planning task 1, 10 min planning task 2, 12 min proofreading task 1 + 2) so you should be able to write task 2 in just 20 min maximum!

• People think that when they fail, they need more vocab and more grammar! This is wrong! They need more coherence and better organization. I rarely include difficult vocab in my writing! PEOPLE NEED TO COMMUNICATE THEIR IDEAS IN WRITING!

• Many people also fail because they go off topic: for example:

Some people think educating people will help decrease their consumption of junk food, while others think this isn't going to work. Discuss both views

If you think that education will not work, this is going to be your second paragraph. Your first paragraph should only include education as a solution; education about the risks, education about the best way to eat. Never never never include any other solutions! Just the role of education!

• People don't use so many adjectives and adverbs.

• People don't try to vary their grammatical structures.

 

SPEAKING:
• My own problem was that I was considering IELTS like an exam! In fact, I should have communicated!

• Never give memorized answers. Speak from your heart!

• Never be robotic, vary your intonation (one of my problems).

• Add links: y' know, in fact, in deed, on the other hand, while, despite, however, therefore

• You can use formal language

• Vary your grammar: inversions, if, links, ing

• Give good answers: sports are good, Egypt is beautiful!

• Don't be aggressive

• Try to be honest.

• Prepare 2 stories in part 2

• Give lengthy answers especially in part 3

• Read lots of topics in advance in various IELTS topics

• Learn how natives speak

• Learn the proper pronunciation of individual sounds, words:

• (p) vs. (B)• (TH) in (the) vs. (TH) in (thin) vs. (S) vs. (Z)

• -tion (some people add a letter after the io

• R

• -ng

• -ble

• (-er) & (-or) end in schwa sound

• Dark(L) vs. light (L)

• (I) vs. (i)

• (ch) vs. (sh)

• (dȜ) in job vs. (g) in game

• words ending in (ous).

• Learn the difference between strong & weak forms: (I’m) vs. (I am)

• Read a lot and listen a lot to improve your pronunciation.

• Features of connected speech: assimilation, elision & linking.

• Watch BBC Tim pronunciation workshop: to improve your pronunciation.

• Learn the difference in word stress: Perfect (adj) vs. perfect (v): [ˈpərfək(t)] vs. [pərˈfɛk|(t)].

• Watch detective Conan first 100 episodes subtitled in English to improve your social English (the most realistic anime).

• Watch animation movies subtitled in English to acquire their accent and be a fast listener.

 

 

As regards the remark

 

عملته مرة واحدة و مكسبتش حاجة و من ساعتها مقرر اني اجيب الاسكور من اول مرة من غير ريمارك
لو انت تبع ال IDP متعملش ريمارك لأن غالبا مش حتاخد حاجة الا في السبيكننج، و ده احتمال ضعيف لأنهم نوعا ما طيبين).لو انت British council غالبا حتاخد حاجة لان الراتيتنج بيتبعت انجلترا، عكس بلد التصحيح. و يظل الافصل اتك تدخل الاممتحان و مستواك اعلى من السكور الي انت عاوزه مرحلة ما بعد الايلتس.

اخيرا، الايلتس بيوصلك لمستوى معين في اللغة، المفروض انت تبني عليه و تجمع الانفورمال لانجوجش و كدهـ انا مثلا بمستوايا ده بفهم الايكونومست بصعوبة و بفهم حوالي 90% من الـ BBC لازم الانسان يطور الفوكاب بتاعه ة يحمل القواميس المصورة و غيرها

تجربة المهندس حازم رفيق مع اختبار الآيلتس  اسكور (8)  L=8.5    R=9   S=7   W=7.5

 كنت دايما بشوف تجارب لناس هنا علي الجروب ومكنتش متخيل ان ممكن يجيي يوم واكون انا بكتب تجربتي في الايلتس واعزروني شوية لو هتبقي طويلة
بكتبها لاني شخصيا استفدت من تجارب التانية اللي قريتها علي الجروب. استفدت نفسيا اني اقدر اجيب الاسكور اللي محتاجه واستفدت من النصايح اللي الناس كانت بتقولها واحب هنا اشكر كل واحد كتب تجربة او نصيحة.
طيب ندخل في الموضوع.
هتكلم في الاول عن الموضوع عموما وبعدين هتكلم عن كل قسم لوحده بكل تفاصيله من تحضير و ملاحظات شخصية.
  

ملاحظة هامة جدا جدا:
انا مش محترف IELTS وكل اللي هكتبه تحت ده تجربة شخصية ممكن تنفع حد وحد تاني لا وومكن تكون غلط اساسا ف استحملوني.

Background:
من صغري وانا بحب الانجلش ومستوايا الحمد لله ممكن اقول متوسط او فوق المتوسط. شغال في ال IT وكل تعاملاتي في الشغل بالانجلش في اخر 8 سنين وان كان غالبا لغة اي شغل محدودة بالمجال نفسه.

Scores:
دي اول مرة امتحن IELTS ودي كانت ال scores الحمد لله.
Listening : 8.5
Reading : 9
Writing : 7.5
Speaking : 7

كنت محتاج 8777 والحمد لله جبتها.

طيب نبدا نفصل بقا:-

Preparations :
بدات اشتغل علي الموضوع من نص فبراير ل نهاية مارس تقريبا في الفترة دي حضرت كورس مع Ms Sara Hassanein في الWriting and Speaking و هتكلم بالتفصيل عن الكورس في كل سكشن منهم وازاي مدام سارة ساعدتني و استفدت ايه من الكورسات. الفترة اللي فاتت دي غالبا مكنش فيها مذاكرة كتير كان بمعدل ساعتين في اليوم. خدت بريك لحد تقريبا نص يوليو و قررت اني ادخل الامتحان في اول اغسطس وقد كان 3 .اسابيع تجهيز للامتحان بس بمعدل ساعات اعلي يعني 3 او 4 ساعات في ايام الاسبوع و ممكن لحد 6 في الويك اند. يعني اقدر اقول ان التجهيز اخد بتاع شهرين كده .ندخل في التفاصيل زيادة ونتكلم عن كل قسم لواحده.

 

Listening :


كنت محتاج 8 زي ما قلت وانا الحمد لله اصلا زي ماقلت مستوايا كويس و بسمع وبقدر افهم الكلام والموضوع من قبل الايلتيس اني بحب اتفرج علي الافلام بدون ترجمة خالص او بترجمة انجلش و اتوقع الموضوع ده فرق معايا كتير. طريقي من البيت للشغل طويل شويتين بسمع في العربية بقا اي انجلش يجيي قدامي مفيش حاجة معينة.
حليت امتحانات Cambridge حوالي 15 امتحان من 8 ل 13 وكنت بسجل كل درجة اجيبها في شيت طبعا الامتحان لازم يكون مطبوع او من الكتاب نفسه لان لازم تقعد تشخبط وتعلم بالقلم وانت بتسمع. كنت دايما بحسب متوسط النتيجة بتاع الامتحانات اللي حلتها واقارنها بالتارجت ولما المتوسط وصل 8.5 ولقيت انه بدا يثبت قولت كده تمام وبطلت مذاكرة وده تقريبا كان قبل الامتحان ب 10 ايام .كتبت في الامتحان كله Capital مكنش عندي استعداد اني اخسر اجابة لمجرد حرف Capital او Small مع اني عارف امتي ده وامتي ده بس Why taking such a risk .

 

الاستراتيجية كالاتي:
ببدأ ب section 3 بمعني اول ما افتح الشيت ابص علي اسئلة السكشن ده واحط خط تحت ال key words وهقول ليه كنت ببدأ بالسكشن ده بالذات, وبعدين اول مايخلص عندك وقت تشوف اسئلةsection 1 اجري اروح اشوف اسئلتة اللي غالبا بتكون بسيطة احط خط تحت الكلام المهم واسمع وبعدين الجزء التاني في سكشن واحد واول ما يخلص section 1 بيقول معاك نص دقيقة تراجع اجاباتك سيبك وارجع تاني ل 3 لو لسه مخلصتوش اول مره وبعدين ادخل علي 2 هتوصل ل 3 وانت فاهم وعارف انت عايز ايه وبعدين 4 وهكذا.
طيب انا مع حل الامتحانات كنت بحلل اخطائي واحاول اعرف ايه مشاكلي وده حاجة مهمة جدا جدا جدا ........ للصبح. فكان عندي شوية مشاكل واضحة اهمها section 3 اسئلة الاختيارات بتاعة طويلة و اوقات بيجي فيه matching وشغل تقيل فالحركة اللي فوق دي ساعدتني كتير اوي الصراحة وانا كنت شفتها حد كاتبها في الجروب بس طبعا لازم تتدرب عليها كويس عشان مبتوظش الدنيا. كان عندي مشكلة في موضوع ال maps و لما يقول spelling بتاع اسم او شارع واوقات الارقام بس بسيطة انت مجرد ما عرفت مشكلتك ركز عليها واعرف بالظبط غلطت فيها ليه و اقري الscript اللي مع الكتب او روح اسمع تاني الحتة دي وحللها وهتبقي الامور بسيطة ان شاء الله. حاول تتعلم تفضل مركز لنص ساعة زي الامتحان بالظبط بمعني حط نفسك في ظروف الامتحان , انا في اخر اسبوع مثلا كنت بعملsimulation كامل للامتحان Listening هوب Reading هوبWriting back to back علي طول ده هيعودك تحافظ علي تركيزك طول وقت الامتحان. طبعا مش هقول ان الموضوع كله تقريبا معتمد في الاخر علي الsynonyms ومدي معرفتك باللغة ككل.

 

Reading

كنت محتاج 7 و مفاجئة بصراحة ليا اني جبت 9 .نفس اللي كنت بعمله مع ال Listening بخصوص حل الامتحانات غالبا كنت بحل واحد استماع وواحد قراءة مرة واحدة.
اقرا اي حاجة تقع قدامك بالانجلش خبر علي فيس بوك واحد عاملة شير من صحيفة انجليزي ادخل اقراه الكلمة اللي متعرفهاش اكتبها واعرف معناها مكنتش حاطط خطة معينة للقراية. كنت اوقات كتير بحل Academic لان بحسة اصعب من الGeneral ( مجرد احساس مش حقيقة ولا حاجة )
كتبت في الامتحان كله Capital مكنش عندي استعداد اني اخسر اجابة لمجرد حرف Capital او Small مع اني عارف امتي ده وامتي ده بس Why taking such a risk

الاستراتيجية :
مفيش حاجة اسمها اقرا القطعة بدخل علي طول ع الاسئلة و احدد الكلمات المهمة وادخل علي القطع احاول الاقي مترادفتها واربطها بالاسئلة عموما دي حاجة اتوقع الناس كلها عارفاها.
نيجي للمهم True , False , Not Given
ببساطة True الحاجة اللي مكتوبة في السؤال بدون شك وقطعيا القطعة بتاكدها بغض النظر عن خبراتك او معلوماتك او تخميناتك الشخصية.
False
عكس اللي فوق القطعة بتنفي السؤال تمام بما لايدع مجالا للشك بغض النظر عن خبراتك او معلوماتك او تخميناتك او ارائك الشخصية.
نيجي بقي للمشكلة Not Given وهي tricky شويه برضه بس الفكرة انك متقدرش تجزم بصحتها او خطأها بناءا علي القطعة بغض النظر عن خبراتك او معلوماتك او تخميناتك او ارائك الشخصية.

Match Heading:
بصراحة كان من اصعب الاسئلة بالنسبالي هو و اقرانة زي اي قطهة بتقول الكلام ده والحاجات دي لاني غالبا كنت بضطر اقرا القطع قراية سريعة احدد الكلمات المهمة وبعدين اخد قرار اللي كنت ببقي متاكد منه بشيله من حساباتي و فيه كنت ببقي شاكك في كذا اختيار بعلم عليهم و لما اخلص ببدأ مرحلة التصفيات واقارن بين الاختيارت المتاحة و هكذا.
لازم وضروري تتعود تحل في نفس وقت الامتحان لو خلص الوقت سيب القلم والاسئلة اللي محلتهاش حلها بس متحسبهاش في الاسكور بتاعك.

 

Speaking :

 

كان اقل قسم خايف منه لاني زي ماقلت بتكلم من زمان ونطقي كويس جدا طبعا ده مش رايي في نفسي ده راي مدام سارة حسانين اللي اخدت معاها الكورس وانا اخدت الكورس الحقيقة في التحدث والكتابة بس لان دول بالذات انت مش هتقدر تحدد مشاكلك فيهم بنفسك لازم حد experienced وعارف هو بيعمل ايه زي مدام سارة ودي مش مجاملة الحقيقة ده رايي الشخصي.
كان عندي كذا مشكلة زيان مثلا بعض اخطاء ال Grammarوخصوصا في subject verb agreement
وال Vocabulary وده بصراحة محتاج وقت وشغل كتير عشان احسنه انا باللي عندي كنت متاكد ان شاء الله انه يخليني اجيب 7 كويس فمكنش عندي استعداد اني احط فيه مجهود كبير وانا مش محتاج كده.
7
الصراحة حاسس انها قليلة علي مستوايا ( مجرد احساس برضه ) لاني شايف اني عملت كويس في الامتحان بس بصراحه انا مكنتش محتاج اكتر من كده
و It is not worthy going for remarkingالصراحة بالنسبالي.
احب اشكر برضه صديقي احمد جمال اللي متطوعا كان بيجي يعملSimulation للامتحان وهو اصلا مخلص ايلتس من زمان
.

 

Writing :

 

ليفل الوحش واللي اتوقع كله مستني يشوف تجربتي فيه. الحمد لله كنت محتاج 7 وجبت 7.5
طيب ال Writing و ال Speaking زي ما قلت انت محتاج حد يقولك مشاكلك وده اللي انا عملته لما اخدت الكورس مع مدام سارة تقريبا اكتر من 8 او 10 Essays بيتعملهم تصحيح من كتابة حضرتك وبتاخد اسكور فيهم مع الشرح انت ليه خدت كده اول ما بدات معاها كان 5, 5.5, 6 والموضع كان محبط اوي الصراحة مانا فاهم نفسي fit انجليزي محصلش بس هي شجعتني وقالتلي انت يجي منك احسن بس حل مشاكلك. بيبقي صعب اوي تعترف ان عندك مشاكل واغلب الناس يقولك اصل هيا سبوبة بالنسبالهم وهو عايزك تدخل الامتحان مره وعشرة والكلام اللي للاسف بنضحك بيه علي نفسنا وده غالبا مش بعمم لان فيه حالات مثلا بتطلب اعاده تصحيح وبتاخد درجات.

طيب كان ايه مشاكلي :-
نفس مشكلتين ال Speaking بتاع ال Vocab ودي برضه مهتمتش بيها اوي ( ناس كتير مستغربة(
ومشكلة ال Subject verb agreement ودي اشتغلت عليها.
وكان عندي مشكلة في task response هشرحها بالتفصيل.
ومشكلة كبيرة في ال Spelling بسبب ان شغلي ع الكمبيوتر معظم الوقت والله يحرقة بيعمل Auto correct .

طيب اهم حاجة في رايي في ال writing انك تعرف ايه المطلوب منك بالظبط عشان تجيب الدرجة اللي انت عايزها و ال band descriptors لازم تفهمهم كويس جدا جدا جدا.
Task response :

لازم تحدد نوع السؤال اول حاجة.
حط خط تحت الكلمات المهمة ولازم تتكلم عنهم في كتابتك او تشير ليهم.
حط رايك لما يتطلب منك في المقدمة و الخاتمة و كلامك في النص يكون متماشي مع الراي ده يعني ميكونش رايك حاجة وكلامك حاجة تانية.
Vocabulary :

صدقني من هنا لبكره وده رأي شخصي برضه والله ما كتبت كلمة واحدة من اللي بعض الناس بتفتكرهم fancy و complex وadvanced وكده كله كلام عادي خالص وانا متاكد ان فيه ناس كتير لو هي اللي هتصححلي هتقول ده بالكتير 6 بس ده اللي حصل تقريبا بعض الناس هيا اللي بتعقد نفسها ع الفاضي.

C&C:
لازم تفهم ان والمصحح بيقرا اللي كتبته وبيصححه مش هيجي يقولك انت تقصد ايه هنا. اكتب كانك بتشرح لواحد غبي ميعرفش حرف عن الموضوع ده هتقول جملة حط وراها جملة تشرحها سواء مثال او جملة تدعمها ولازم كله يبقي بيرجع للنقطة الام topic sentence ودي مهمة جدا جدا جدا . لازم يحس وهو بيقرا ان الكلام مترابط وبيكمل بعضه مش حد بيرص معلومات وخلاص.
استخدم connectors و الحاجات اللي بتلاقيها في الكتب مهمة جدا.

Grammar :
ودي بقا مهمة جدا لان ببساطة شرط اساسي مثلا لل 7 انك يكون عندك 50% من الجمل مفيهاش اخطاء جرامر.
ال punctuation مهم جدا غلطه منه بتبوظلك جملة كاملة في الشرط اللي فوق.
استخدم complex sentences بس مش اوفر اوي خلي كتابتك تتنفس .


طبعا كل اللي قولته فوق ده لازم حد متخصص يقولك انت عامل ايه فيهم لانك لو محدش قالك هتفضل متخيل زي مانا كنت في الاول متخيل اني جامد لدرجة اني عايز اعترفلكوا بسر.
مدام سارة بتعمل اختبار تحديد مشتوي في الاول ف ادتني سؤال وقالت اكتبلي essay وانا طبعا عملت واحد من وجهه نظري جامد فلما صححته قالتلي اسكوري 5.5 طبعا انا قولت ان هي بتعمل كده عشان عايزاني ادخل الكورس معاها وخلاص وانا احسن من كده بس مش هتصدفوا قريت اللي كتبته وحسيت اد ايه هو تافه وميتاهلش اكتر من كده.

كام حاجة اخيرة للكتابة.
KEEP IT SIMPLE
الموضوع بسيط متعقدش الموضوع علي نفسك.
مش لازم تجيب افكار من اللي محصلتش افكار بسيطة ساذجة بس لها علاقة بالموضوع وتقدر تطورها.
متزودش اوي في الكتابة عن 250 مش هتاخد درجات زيادة خليها270-280.


أخيرا كلام عام عن الامتحان.
IDP
ولا BC غالبا مش هتفرق.
محدش بيضحك عليك عشان ياخد فلوس.
ايلتس امتحان انجليزي مش امتحان ل IQ ولا مدي عبقرية افكارك.
المهارات الاربعة بتكمل بعض تلقائيا وانت بتطور من واحدة فيهم بتلاقيها بتفيدك في المهارات التانية.

Materials :
اخدت كورس مع ميس سارة في ال Writing and Speaking .
كورس IELTS Band 7+ Preparation Course علي Udemyكويس جدا خصوصا في Reading and Listening .
كورس Mastering IELTS Writing: Task 2 (Achieve Band 7+ in 5 Hour علي Udemy كورس ممتاز ممتاز ممتاز.
كورس Mastering IELTS Writing: Task 2 (Band 9 Model Answers) علي Udemy ممتاز كذلك.
كورس Mastering IELTS Speaking: The Express Courseعلي Udemy ممتاز.
كتب Cambridge لا غني عنها.
كتب Barron’s الكورسات اللي فوق تغني عنها.

وبالتوفيق للجميع واسف علي الاطالة و تحت امركم في اي استفسار.

  

Contact

Egypt

Tel: 7784156879

​gymaan@leeds.ac.uk

nasefgis@gmail.com
 مصر

© 2018 Mohamed A. Nasef